The Black Forest

4097. Submitted on 2010/3/9, 0.06 h by gronk:

Pakjesellende

Ik heb nu al een aantal keren na het gebruik van een pakje sausmix het genoegen gehad dat ik daarna de rest van de avond water kon drinken omdat 't eindresultaat veel te zout was (en ik dat dus pas achteraf in de gaten had had). Waardoor ik dus ook het de dag erna brak ben van de halve nacht om de twintig minuten naar de WC gaan. Vanavond was het weer eens zover, en vanaf nu maak ik m'n lasagnesaus gewoon zelf. Zonder zout. Gvd.

Oh, en als er mensen zijn die een vliegtuig tegen het unilever-hoofdkantoor aan willen vliegen: DOEN!!

There are 113 comments to this post (the latest by Betsy on 2010/3/24, 11.46 h).

1. Dave commented on 2010/3/9, 7.54 h:

Ah, dat kan ook wel eens verklaren waarom ook ik snachts soms veel dorst heb. Dan krijg je ook een houten kop van het zout zelf.

2. Jasper commented on 2010/3/9, 8.19 h:

Saus komt toch ook niet uit een pakje, Gronk. Een beetje kok maakt zelf zijn béchamelletjes.

3. Puh! commented on 2010/3/9, 9.01 h:

...en die snotterige gelatine-achtige samenstelling van de meeste sauzenmixen is een extra reden om bij Unilever binnen te vliegen.

zo'n uiteindelijk resultaat van kip tandori uit een pakje: YUK!

4. Zoute snor commented on 2010/3/9, 9.42 h:

Tja, wat verwacht je, zout is nu eenmaal de goedkoopste smaakversterker.

Overigens is het zelf maken van bolognesesaus nogal een langdurige geschiedenis, beter een andere pastasaus kiezen dus. Of een potje van Sacla, schijnt ook goed spul te zijn.

5. Sil commented on 2010/3/9, 10.26 h:

Alle bereide producten zitten boordevol Zout, Monosodium glutamaat, verzadigde vetten, hoog glycemische koolhydraten en andere ellende.

Mijn advies, snor het kookboek van je oma op dat staat bol van de eerlijke maaltijden zonder de E-nummers.

6. Ton commented on 2010/3/9, 10.44 h:

Kennis van mij werkte bij Verstegen kruiden en specerijen in Rotterdam. Er wordt gezegd dat de oude directeur eigenaar altijd zijn hoed afnam als hij langs de zoutberg liep.

7. Betsy commented on 2010/3/9, 11.23 h:

Kom gezellig naar Rotterdam en ga hier eens kijken zou ik zeggen.

Een ouwerwetse zaak met hier en daar een spinnenweb aan het plafond, je kunt er uiteraard niet pinnen want anders kan je geen dubbele boekhouding bijhouden natuurlijk.

8. erik commented on 2010/3/9, 13.08 h:

Ik vind de Grand Italia Sugocasa traditionale saus uit fles altijd wel te doen als ik geen zin heb in zelf maken.

9. boog commented on 2010/3/9, 13.34 h:

Over wat voor saus hebben we het trouwens?

Zelfde geld trouwens voor toetjes: als je éénmaal zelfgemaakte vanillevla geproeft hebt...

10. Hank commented on 2010/3/9, 14.16 h:

Hoe maak je vla? Dat wil ik best leren.

11. Zoute snor commented on 2010/3/9, 14.37 h:

Volgen wat eet ons zo.

12. boog commented on 2010/3/9, 14.43 h:

Liter melk aan de kook brengen met 1 vanillestokje (doorgeneden, leeggeschraapt (merg er ook bij uiteraard))

in kom 50 g suiker, 30 g maizena, 2 eieren mengen.

De melk hierbij, roeren, terug in pan. 3 minuten zachtjes al roerende doorkoken, af laten koelen, klaar.

Uit mijn hoofd, de suiker/maizena zou iets meer kunnen zijn. Indien incorrect volgt vanavond een update

13. boog commented on 2010/3/9, 14.46 h:

zoute's recept lijkt me met 10 eierdooiers op een liter melk eerder cholesterolvla dan vanillevla...

Mijn recept komt uit het Wannee kookboek (Amsterdamse huishoudschool)

14. boog commented on 2010/3/9, 14.49 h:

Andere makkelijke zelfmaaktoetjes zonder rotzooi:

- Griesmeelpudding (melk, griesmeel, suiker)

- Chocoladepudding (melk, cacao, suiker, gelatine)

a.s. vrijdag ga ik met de kinderen limonadepudding maken (hebben ze zelf bedacht, moet dus improviseren, zal wel melk+limonade+gelatine gaan worden)

15. boog commented on 2010/3/9, 14.52 h:

Overigens eten we in huize boog al jaren louter zelfgemaakt jam op brood, deels ook van zelfgeplukte bosbessen.

De definitieve zwarteboslekkernij is wat mij betreft sleedoorngelei, van sleedoornpruimpjes die we jaarlijks tijdens de herfstvakantie in de Ardennen gaan plukken

16. Hank commented on 2010/3/9, 15.26 h:

Er lopen hier ware toetjeskunstenaars rond, da's duidelijk. Iemand enig idee hoe ik de perfecte chocolademousse maak?

Nee, ik heb niks goed te maken bij Kittekat als je dat soms denkt.

17. gronk commented on 2010/3/9, 15.27 h:

@puh: ik heb ooit eens wat van die knorr 'wereldgerechten' uit de aanbieding ('twee voor een') gescoord. De tandoori zat d'r ook bij. Inderdaad, niet te vreten. Van het soort 'eten die lui hun eigen producten niet, of worden hun smaakpapillen eerst behandeld met stookolie of zoiets?'.

Lasagnesaus begint trouwens met tomaten koken, ontvellen & prakken. Niet zo heel bewerkelijk, als je d'r een beetje handigheid in hebt.

18. Puh! commented on 2010/3/9, 15.46 h:

Lasagna saus van mijn italiaanse grootmoeder: 300 gr. rundergehakt, 1winterpeen, 1 seldereistengel, 1 grote ui, teen knoflook, verse basilicum, verse peterselie.

Hak alles fijn en fruit het aan in een grote pan, laat het zachtjes pruttelen en elke keer zodra de bodem te droog wordt een glas witte wijn toevoegen, dit enkele uren volhouden tot er een soort dikke roodbruine saus ontstaat (beste s'ochtends al mee beginnen.)

De gepelde tomaten van Gronk toevoegen, ondertussen verse pasta draaien.

Je moet er de hele dag voor thuis blijven (mijn oma had niets anders te doen in Turijn blijkbaar), maar het is dankbaar werk en je hele keuken geurt naar basilicum.

Aan de lasagnaschotel moet nog plakjes mozerella en plakken gekookte eieren en zout en peper toegevoegd worden.

ik doe het maak het maar 1 of 2 x per jaar wegens verregaande gemakzucht

19. Betsy commented on 2010/3/9, 16.21 h:

Ga ik ook nog een tip in de saus gooien, niks tomaten koken en ontvellen, men kope een zyliss tomatenschilmes.

20. boog commented on 2010/3/9, 16.36 h:

De zelfsauzende gemaksmens gebruikt natuurlijk kant-en-klare tomatenblub: van die pakjes passata. Doorgaans van rijpere tomaten gemaakt dan er in het verschap liggen. Niet het goedkoopste merk kiezen: er zit duidelijk kwaliteitsverschil tussen. Zelf gebruik ik die van de AH.

gekookte eieren in de lasagna?

21. vilmer commented on 2010/3/9, 16.40 h:

Ik creëer lasagna gebaseerd op http://www.smulweb.nl/126611/koken/recept/las agna ik stop er dan wel een paar lagen spinazie/ricotta en plakjes gekookte ham met gekookte ei stukkies tussen. Altijd een succes, en de volgende 2 dagen nog lekkerderder! Blijf verre van poeier in pakkies meuk.

22. Puh! commented on 2010/3/9, 16.55 h:

Als je eenmaal versgedraaide pasta hebt geproefd wil je nooit meer gedroogde Maggiplastiek!

[image]

23. Betsy commented on 2010/3/9, 16.58 h:

Maggi ??? Als het al gedroogde pasta moet zijn neme men uiteraard Barilla en niks anders.

Zelf pasta maken is best leuk maar bewerkelijk en het geeft een enorme rotzooi.

24. vilmer commented on 2010/3/9, 17.00 h:

Welke druk heb jij Boog? mijn Amstrerdamsche huishoudschoolboek spreekt van 0.75 liter melk en een half stokkie vanille. (recpet 884, zeventiende druk.)

25. Puh! commented on 2010/3/9, 17.04 h:

Die rotzooi (en het deegkneden) is een reden om het zelden te doen Betsy!

of je moet weer eens op hebben lopen scheppen over je geweldige lasagna, dan kom je er ook moeilijk onderuit

26. Lezer commented on 2010/3/9, 18.52 h:

Wat je ook wil eten, ZELF maken vanaf de basis is het aller lekkerste. Kost wat tijd, maar dat geeft tijdens de maaltijd zo'n fantastisch genoegen. En al doende leert men en gaat het ook steeds sneller. Je weet tenminste zeker wat er inzit en kan daarna rustig slapen.

27. erik commented on 2010/3/9, 19.52 h:

Goed Hank, voor jou dan, echte chocolademousse zoals mijn overgrootoma uit Wavre die maakte:

250 gr bittere chocolade

100 gr roomboter in stukjes

5 eieren

slagroom

Chocolade en boter au bain marie zacht weken en roeren, houd het zo koud mogelijk. Eieren scheiden, dooiers bij de chocolade en boter doen.

Ei witten stijf kloppen en erbij doen. Heel voorzichtig omscheppen om zoveel mogelijk lucht te houden. In koelkast koud laten worden.

Met slagroom serveren.

28. boog commented on 2010/3/9, 20.35 h:

Nog even over de vanillevla: op 1 liter melk moet het 67 gram suiker en 40 gram maizena zijn

@Vilmer: ik heb het recept om praktische redenen opgeschaald van 0.75 naar naar 1 liter melk. En extra vanille voor het lekker. 26e druk overigens.

29. boog commented on 2010/3/9, 20.37 h:

Echte culisnobs maken hun pasta natuurlijk met zelfgemalen meel.

/klootwijk

30. Arduenn commented on 2010/3/9, 21.01 h:

Hmm, zelfgeplette havervlokken.

31. gronk commented on 2010/3/9, 21.01 h:

Echte culisnobs zeggen hun baan op om de hele dag bezig te zijn met hun avondeten.

32. vilmer commented on 2010/3/9, 21.36 h:

Of eten om 21.00 uur.

33. Hank commented on 2010/3/9, 21.52 h:

Komend weekend eten we vanillevla, zo veel is duidelijk. En de week daarna chocolademousse.

Nog even over vanillestokjes, hoe werkt dat precies? Ik heb er volgens mij zelfs nog nooit een gezien. In de lengte doormidden snijden en alles in de melk plempen? Na het koken er weer uithalen neem ik aan? En dat merg, is dat gewoon al het leegschraapsel? Lost dat op of moet dat er daarna ook uit?

34. boog commented on 2010/3/9, 22.17 h:

Vanillestokjes liggen in de super bij de kruiden. In de lengte doormidden snijden ja. Een vanillestokje is eigenlijk een peul van een orchidee. Het merg zijn de zaadjes. Doet aan als zwarte kristallen en geeft straks fijne zwarte spikkels in de vla. Kun je zien hoe lekker het is.

De buitenkant van het stokje haal je er na afloop (als het vuur definitief uit gaat) weer uit, uiteraard. Als je dat afspoelt en afdroogt kun je het in een afgesloten pot bij fijne kristalsuiker doen om zo zelf vanillesuiker te maken.

35. boog commented on 2010/3/9, 22.28 h:

[image]

[image]

Foto's van een paar jaar geleden, tbv. een gezamelijk receptenboekkado. Er zit nog een foto tussen met mw. boog die in de pan roert.

36. boog commented on 2010/3/9, 22.30 h:

Bij de buren heb ik overigens ooit een echt bosrecept geplempt: sponszam met kerrie.

37. Hank commented on 2010/3/9, 22.46 h:

Ik kan echt niet wachten tot het zaterdag is! Vla maken! Wat een waanzinnig vooruitzicht! Tot gisteren was het nog nooit bij me opgekomen dat dat überhaupt mogelijk is! VLAAAAA!

Daar gaat mijn voornemen om niet nog dikker te worden

38. De Compagnon commented on 2010/3/9, 22.53 h:

Recept voor niet al te bewerkelijke edoch bijzonder lekkere Bolognesesaus:

* 2 eetlepel olijfolie

* 2 tenen knoflook, fijngeperst

* 1 grote ui, gesnipperd

* 1 wortel, fijngesneden

* 1 stengel selderij, fijngesneden

* 500 gram rundergehakt

* halve liter runderbouillon of tuinkruidenbouillon

* halve fles rode wijn

* 2 x 400 gram tomaten uit blik

* blikje tomatenpuree

* 1 theelepel suiker

* filnke bos fijngesnipperde peterselie

Bereidingswijze van Bolognese saus:

Verhit de olijfolie in een grote pan, en fruit hierin de look, ajuin, wortel en selderij gedurende een 5-tal minuten op een laag vuur.

Verhoog de temperatuur en voeg het gehakt toe. Bak het mooi bruin.

Voeg de bouillon, wijn, tomaat, suiker en peterselie toe.

Breng het geheel aan de kook en zet het vuur lager (het lijkt eerst een dunne soep maar dat dikt dus heel mooi in).

Laat gedurende twee uur uur pruttelen en roer af en toe.

Voeg peper en zout naar smaak toe.

Dien op met pasta naar keuze en bestrooi met parmesaan kaas

Smakelijk!

39. gronk commented on 2010/3/9, 23.14 h:

Nog eisen aan die rode wijn? In de tijd dat ik probeerde iets rodewijnsauzerigs probeerde te maken (lang, lang geleden) waren de enige pruimbare dingen de wat zoetere rode wijnen; saus op basis van een standaard appie-rode wijn werd te wrang.

40. gronk commented on 2010/3/9, 23.17 h:

@hank: uit de tijd dat m'n moeder kokkerelde met griesmeelpudding kan ik me vooral warme derrie herinneren die yukkiebah was (vanwege de griesmeel), maar waar ook altijd zo'n smerig vel op zat wat zo'n heel erg iiiiew mondgevoel gaf. Yech. Nou moet 't ongetwijfeld ook zonder kunnen, maar hoe...

41. paul commented on 2010/3/9, 23.20 h:

U zei chocomousse?

Uit Belgo, mijn favoriete Belgische kookboek:

De la chocomousse simple:

[image]

En iets bewerkelijker:

Bavarois au chocolat blanc. Ook leuk is om voor de ene helft witte chocola te gebruiken en voor de andere hele donkere; en dan beide variaties in 1 glas.

maak ze gek!

42. De Compagnon commented on 2010/3/9, 23.22 h:

Dezelfde wijn die je bij de dis wilt drinken: een soepele cabernet merlot (bijvoorbeeld Lindemans Cawarra, verkrijgbaar bij die ene grootgrutter).

De suiker en wortel in de saus zorgen voor het nodige "zoet".

43. Jasper commented on 2010/3/9, 23.29 h:

Die bolognesesaus van De Compagnon is inderdaad een waar feest voor den tong! Dat kan ik volmondig (/seth) beamen.

44. vilmer commented on 2010/3/9, 23.33 h:

Is chocolademoes zonder rauwe eieren en niet uit een poeierpakkie ook mogelijk? En hoeveel cacao zou je aan die vla moeten toevoegen om een chocoladevla te maken? /druk weekend tegemoet gaat in de keuken

45. vilmer commented on 2010/3/9, 23.35 h:

ah, lama, die chocoladevla staat ook in mijn 17e druk.

46. paul commented on 2010/3/9, 23.41 h:

@vilmer, die eieren kun je weglaten en louter stijfgeklopte slagroom gebruiken. Maar ja. Je mist de smeuïgheid hè? Zo wordt het geen vrolijke en bijna veganistische chocomousse.

[image]

47. vilmer commented on 2010/3/10, 0.02 h:

U heeft recht Paul, maar ik zal het eerst mijn schoonmoeder eens voorzetten. Die is oud genoeg om de salmonellatest met goed gevolg te doorlopen.

48. paul commented on 2010/3/10, 0.28 h:

Voordat je een schoonmoeder in de waagschaal legt, kun je natuurlijk je mousse ook uitproberen op irritante buurjongetjes. De incubatietijd ligt tussen de 6 en 48 uur. Is misschien nog wel leuker.

Los daarvan, ik heb ooit bij de AH voorverpakt eiwit gekocht, zonder eigeel. Weet niet of ze dat nu nog hebben. Als ze het nog hebben, lijkt het me waarschijnlijk salmonellavrij.

maar een kok die niet zelf z'n eieren kan scheiden is een watje

49. paul commented on 2010/3/10, 0.33 h:

En dan nog iets. Tandoorisaus maak je niet uit een pakje, maar uit een potje:

[image]

mmm, met een beetje yoghurt

Ben al jaren groot fan van dat merk, maar kan deze tandooripasta nu nergens meer vinden.

Balen...

50. vilmer commented on 2010/3/10, 2.08 h:

Die 48 uur incubatietijd hou ik niet vol. Dan moet ik 2 dagen 2x per uur naar dat spul kijken als ik m'n pl0p pl0p. Albert Hein hebben we niet in Buenos Aires helaas.

Dat Patak's spul heb ik vroegah ook wel eens gekocht bij de Appie. Was altijd een zweetvol genoegen weet ik nog. Het moet overigens wel gewoon verkrijgbaar zijn in de lage landen. In een andere verpakking, dat dan wel weer: http://www.profnews.nl/927116/pataks-wijzigt- assortiment

51. Betsy commented on 2010/3/10, 6.30 h:

Dat is het voordeel van in rotterdam-west wonen, curry in overvloed.

52. Amazone commented on 2010/3/10, 13.23 h:

Tip: de basis is gewoon custard. Dus ook voor de quiche, crème brûlee en banketbakkersroom. Ook onder die naam vaak te vinden in historische kookboeken.

Daarnaast worden vrijwel alle sauzen en mousses hier te huize van kras gemaakt, vanwege inderdaad suiker (ik kan niet zo goed tegen de geraffineerde), melk (kan ik ook niet zo goed tegen, dus ik gebruik sojasappen) en zout (voegen we zelf wel toe dankuwel).

Pesto van pistachenoten, olie en basilicum; tomatenpastasaus met verse tomaat, tomatenpuree en gepelde tomatjes uit blik van de Turk naast paprika, gehakt en Provençaalse kruiden); chocomousse met gelatine en pure chocolade. Alleen de curry (rood, groen en geel) met benodigde cocosmelk en bamboescheuten scoren we bij de Thaise mevrouw.

53. Jasper commented on 2010/3/10, 13.58 h:

Van kras: da's een leuke! die onthoud ik.

Een goeie kaassaus (van bijvoorbeeld Gorgonzola, Fourme d' Ambert of Danish Blue) maak ik graag zo: Een steelpannetje met een minuscuul bodempje water op het (midden tot laagstaand) vuur, daarin brokkel je de kaas en laat het smelten. Na het smelten voeg je een flinke lik roomkaas en een beetje crème fraîche toe. Lekker langzaam laten indikken en eventueel uiteindelijk de dikte wat meer op peil brengen met een beetje bindmiddel. Daarna kunnen er naar smaak nog dingen als peper, zout en knof- dan wel bieslook aan worden toegevoegd.

maten en gewichten doe ik niet aan, alles gaat puur op gevoel.

Binnenkort ga ik weer eens garnalenkroketjes maken. Ook leuk werk.

54. boog commented on 2010/3/10, 20.56 h:

Met custard is het wel oppassen: in de oorspronkelijke, pure vorm (ei+melk) is het idd. krasser dan mijn Wanneé vanillevlarecept wat maizena als hulpje gebruikt. Maar in de supermarkt verkopen ze custardpoeder, en dat is juist weer een fors stuk ranziger.

55. boog commented on 2010/3/10, 21.03 h:

Binnenkort ga ik weer eens garnalenkroketjes maken. Ook leuk werk.

Van zelfgevangen garnalen? Is ook niet moeilijk: in het seizoen met een kor heen en weer lopen door de branding, koken, pellen, eten.

56. Jasper commented on 2010/3/10, 22.19 h:

Zelfgevangen? Hm. Zoals Llorca ooit al schreef: "No soy Enrico Loco."

Dus gewoon gepeld en wel uit het koelvak in de supermarkt.

57. cumulatief commented on 2010/3/11, 15.14 h:

enneh.... hoe maken jullie een appeltaart from scratch?

58. Puh! commented on 2010/3/11, 16.18 h:

Appelboom planten....

59. farquaad commented on 2010/3/11, 16.51 h:

@cumu, probeer het eens zo. Als ik dat recept zo bekijk, snap ik überhaupt niet waarom mensen daar een pakje voor nodig denken te hebben. Misschien voor mensen die geen kaneel in huis hebben.

Zowiezo een tip, die site van Onno Kleyn.

60. gronk commented on 2010/3/11, 18.45 h:

@cumu: zo ongeveer?

61. Jasper commented on 2010/3/11, 23.32 h:

Supertip, die Onno Kleyn! Dnak, Farquaad!

overigens vind ik zelf dat een appeltaart altijd een beetje klef moet zijn. Maar niet klef als van een bakkers-appeltaartje met lillende geleimassa er op. Het moet van de appels komen. Als het écht klef moet maak ik er meestal een appelcake van, in een langwerpige bakvorm. Een ronde taart heeft meer oppervlak dus wordt ook iets droger.

62. paul commented on 2010/3/12, 0.58 h:

Ik vind het eigenlijk best gezellig om zo over bakken en koken te praten!

[image]

sexy ook!!

63. farquaad commented on 2010/3/12, 8.31 h:

www.onnokleyn.nl/volk-hoofd/414-snelle-groene -curry-met-spruiten-en-gehakt.html

64. lezer commented on 2010/3/12, 10.02 h:

MMmmmm, het water loopt me uit de mond bij het lezen van al die heerlijkheden.

65. Hank commented on 2010/3/12, 10.34 h:

Morgen ga ik vla maken.

66. Jasper commented on 2010/3/12, 10.38 h:

Maar vandaag niet, zeker.

67. boog commented on 2010/3/12, 10.46 h:

Ik heb nog een flesje rozewater in het keukenkastje staan.

Misschien ga ik vanmiddag wel vanillepudding met rozewatersiroop maken.

68. vilmer commented on 2010/3/12, 18.29 h:

Die vanillevla van de Amsterdamse huishoudschool was een succes. Minivilmer weigert nu resoluut yoghurt te vreten. Heb het overigens met 2 eieren gedaan, straks even met 1 proberen, neigde qua vloeibaarheid wat teveel naar pudding wmb, en het smaakte ook ietwat naar ei. Oja, met 2 zakkies vanillesuiker ipv 1 vanillestokkie. Stokkies zijn duur hier.

69. boog commented on 2010/3/12, 22.10 h:

Om het wat dunner te krijgen zou je ook wat minder maizena kunnen gebruiken.

En met die dure vanillestokjes kun je natuurlijk wel je eigen vanillesuiker maken: weer splitsen en leegschrapen, maar dan alles in een afgesloten pot met fijne kristalsuiker doen. De suiker gebruik je (met de korreltjes vanillestokjesmerg) in je vla, de stokjes blijven in de pot die je af en toe aanvult. Zo kun je dus heel zuinig, maar wel met echte vanille werken (die zakjes vanillesuiker zijn eigenlijk chemische vanillinesuiker)

70. boog commented on 2010/3/12, 22.16 h:

Overigens is mijn toetje vandaag gemist. Ik had (bedenksel van boog jr) limonadepudding willen maken (melt+suiker+limonadesiroop+gelatine) maar had niet genoeg gelatine.

Dan maar griesmeelpudding met ingebouwde bessensap. Maar dat ging dus fout: melk met bessensap aan de kook gebracht, maar de melk ging dus schiften: onder invloed van de zure bessensap werden de eiwitten in de melk tot een soort roze-bruine kaasvlokken. yuk.

Poging 3: bessensappudding. Rechtstreeks uit het Amsterdamsche huishoudschoolkookboek. Bessensap+suiker+griesmeel. Werd helaas niet stijf genoeg, en loste niet uit de vorm. Bakjes zoet-zure rode halfstijve fijnkorrelige blubber dus. Maar wel lekker.

71. gronk commented on 2010/3/12, 22.19 h:

Chemische vanilline is precies dezelfde als echte vanilline (ooit eens een pot van 500gr in m'n handen gehad), en ook al ruikt het lekker, daar staan wel de nodige waarschuwingstekens op want 't blijft wel een aldehyde (plus dat d'r in een paar vanillestokjes natuurlijk geen grammen vanilline zit). Met 'echte' vanilline krijg je ws. ook nog een hele meut andere aldehydes en esters binnen, die 't net even een ander accent geven.

72. boog commented on 2010/3/13, 8.04 h:

Inderdaad: in vanillestokjes zitten veel meer smaakstoffen dan dat vanilline alleen. De smaak is dus veel voller, complexer, rijker etc. dan uit een zakje.

73. vilmer commented on 2010/3/13, 20.18 h:

Nog even een extragratis tip: als je vla maakt, niet proeven met de lepel die je net in je smoel hebt gehad, dan wordt de vla nl erg vloeibaar dankzij de werking van spuugenzymen op de maizena.

Heb ik van horen zeggen uiteraard..

74. Hank commented on 2010/3/13, 23.35 h:

Volgende keer dus juist proeven met de lepel die ik net in mijn smoel had. De vla is iets te dik geworden, meer pudding eigenlijk.

(kittekat vond hem smerig want klonten, ik vind hem erg lekker maar jammer dat er wat klontjes in zitten en dat hij te dik is. Minder maizena neem ik aan, maar hoe zorg ik voor geen klonten?)

75. Puh! commented on 2010/3/14, 0.06 h:

Volgens mij hebben geen klonten alles te maken met het bedachtzaam, al roerend, samenvoegen van de verschillende substanties Hank, dus niet alles in een kom kwakken en dan maar roeren met de overtuiging dat het wel vla wordt.

Maar de hardcore-culinairfetishisten die in dit topic uit de kast zijn gekomen kunnen ongetwijfeld precies uitleggen hoe en in welke volgorde.

volgende topic het zelf maken van indonesische spekkoek?

76. Dave commented on 2010/3/14, 0.07 h:

Klontvorming komt vaak door ineensdosering. Subtiel toevoegen via zeeteefje is een mogelijkheid. Je kunt ook dik beginnen, met weinig vloeistof, en dat dan glad kloppen. Eén klont als het ware die men gelijdelijk als geheel zachter maakt.

77. vilmer commented on 2010/3/14, 16.26 h:

@Hank; de warme melk middels een klein straaltje toevoegen aan de ei mix terwijl je flink roert met een garde. Vervolgens dat geheel weer teruggieten in de pan en terwijl je roert (hiervoor gebruik ik een houten lepel met een gat erin, gewoon omdat ik er 1 heb, nog 3 min. laten doorkoken. Ik heb het daarna in een glazen fles met grote opning gedaan, en om de 10 minuten even geschud om velvorming tegen te gaan. Je kunt dat vel natuurlijk ook acteraf verwijderen bedenk ik me net.

*goegelt zeeteefje*

78. Hank commented on 2010/3/14, 22.43 h:

Thanks. Volgende week zaterdag eten we een perfecte spaghetti carbonara met een heerlijke vloeibare vla toe. Ik verheug me er al op.

79. Dave commented on 2010/3/14, 23.17 h:

[image]

zeeteefje

80. Amazone commented on 2010/3/15, 10.04 h:

Maizena moet je altijd eerst apart in een bakje aanmaken met een deel van de vloeistof waar het straks in komt. Dat voorkomt die klontering.

En verder nooit meel zomaar erbij gooien: in porties eroverheen zeven is het devies.

81. Amazone commented on 2010/3/15, 10.05 h:

Wat Dave en Vilmer dus eigenlijk ook al zeggen.

82. Dave commented on 2010/3/15, 11.31 h:

Gladstrijken heet dat.

Doe een flinke hoeveelheid maizena in een kommetje. Doe zo min mogelijk water er bij maar maak er toch een geheel van. Kantel een speaker achterover, en giet het in de basconus. Speel reggae af.

83. Kittekat commented on 2010/3/15, 14.27 h:

Sta erbij op een been en fluit de horlepiep.

84. Dave commented on 2010/3/15, 15.09 h:

fluit en dans, bedoelt Kittekat, neem ik aan.

85. Kittekat commented on 2010/3/15, 15.40 h:

Ja, dat ook.

86. Jasper commented on 2010/3/15, 15.54 h:

Dave en de merkwaardige wereld van non-newtoniaanse vloeistoffen.

87. gronk commented on 2010/3/15, 20.04 h:

Ondertussen roept m'n huisarts dat die dorst wel eens diabetes zou kunnen zijn, en dat een bezoekje aan de dietiste geen kwaad kan. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat alle culinaire suggesties uit dit topic niet door de beugel kunnen.

88. Zoute snor commented on 2010/3/15, 20.36 h:

Ai, da's niet best. Maar, het voordeel van zelf maken is natuurlijk dat je zelf beslist hoeveel suiker/vet er maximaal in de mixer gaat. En je hoeft natuurlijk geen liter vla ineens naar binnen te werken.

89. gronk commented on 2010/3/15, 20.52 h:

Klopt, maar ik heb wel last van het 'lekker moet op'-syndroom. Damn.

90. gronk commented on 2010/3/15, 21.30 h:

Hele feest begon trouwens met jeukende vlekjes op m'n been die niet weggingen, waar ik een hydrocortisonecreme voor kreeg en *daar* kreeg ik dorst van. Wat overigens zo zeldzaam schijnt te zijn dat 't niet is opgetekend als bijwerking.

91. DAve commented on 2010/3/16, 18.58 h:

Ow, suikerziekte is niet fijn, maar hoezo krijg jij dat nu al, of nu pas? (vraag afhankelijk van type diabetes)

92. gronk commented on 2010/3/16, 20.01 h:

Geen idee hoe ik hieraan kom. Is type II diabetes, dus ik ben 'vroeg'. En inderdaad, ik heb de laatste paar jaar te weinig beweging gehad, en met die sneeuwderrie hier van afgelopen winter stap ik liever in de tram dan dat ik met de fiets ga, bijvoorbeeld.

Daardoor heb ik stiekem toch een aantal kilo's aan pens bijgekweekt, maar da's ook weer niet zodanig dat ik een wandelende risicofactor ben. D'r zijn collega's waarbij ik me afvraag hoe hun knieen dat gewicht houden, en die hoor ik nergens over..

93. lezer commented on 2010/3/17, 8.41 h:

Ha, ik zie nu een vervolg op deze smakelijke smullende beschrijvingen, we gaan nu over op allerlei ziektes ten gevolge van dat smikkelen.....?????

94. Hank commented on 2010/3/20, 21.41 h:

Dit keer geen brokken in de vla. Eerst kleine beetjes melk bij de maizena gevoegd, onderwijl roeren. Erg grappige substantie wordt het even, daar had Dave het over denk ik, vervolgens gewoon vloeibaar. Daarna de suiker en de eieren er door geroerd en vervolgens beetje bij beetje de warme melk. Toen ik het wel geloofde alles bij elkaar geflikkerd en drie minuten zachtjes laten koken terwijl ik rustig roerde met een houten spatel. Nu staat het af te koelen.

95. Betsy commented on 2010/3/20, 23.37 h:

eet smakelijk hank

96. Hank commented on 2010/3/21, 14.30 h:

De vla is erg lekker alleen jammer dat er zich een vel overheen vormt. Zou dat te voorkomen zijn door de vla direct met plastic folie af te dekken? Ik ga het volgende week weten.

97. vilmer commented on 2010/3/21, 17.17 h:

De vla afdekken met folie is idd de weg te gaan Hank!

98. Arduenn commented on 2010/3/22, 5.16 h:

Jezus zei in Joh 14:6 "Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." In Handelingen worden de volgelingen van Jezus "mensen van de weg" genoemd. (zie Hand.9:2, Hand. 19:9)

99. Hank commented on 2010/3/22, 7.23 h:

Dus Jezus is eigenlijk nik anders dan folie en zijn vader is vla.

100. Betsy commented on 2010/3/22, 8.14 h:

Matteüs 14: 13 – 21

Marcus 6: 30 - 44

Lucas 9: 10 – 17

Johannes 6: 1 - 15

Jezus was een cateraar.

101. jasper commented on 2010/3/22, 10.08 h:

De oplossingen:

Matteus = -19,92

Marcus = -43,8

Lucas = -16,1

Johannes = -9

Wat heb ik nu gewonnen?

102. paul commented on 2010/3/22, 12.21 h:

* is bijzonder geamuseerd door bijdrage #101 *

103. Arduenn commented on 2010/3/22, 12.52 h:

Jezus, 5 minuten bij 175°C

104. lezer commented on 2010/3/22, 21.35 h:

Nadat de vla klaar is, kan er door een vleugje suiker over de vla te strooien een vel voorkomen worden.

105. Hank commented on 2010/3/22, 22.50 h:

Ah, dus jezus is suiker. Nu maar hopen dat gronk geen christen is met z'n diabetes.

106. Kittekat commented on 2010/3/22, 22.53 h:

Vla is eigenlijk een groot excuus voor suiker.

107. paul commented on 2010/3/23, 0.10 h:

de vlader, de zoon en de heilige geest.

Allemaal zoet, suiker en lekker.

108. gronk commented on 2010/3/23, 16.10 h:

@hank: die diabetes is van tijdelijke aard (mag ik hopen dan althans), want die dorst is een bijwerking van een corticosteroiden (pfew) zalfje voor vage huidvlekken. Pffffrt. Uitslag (/seth) vooralsnog onbeslist.

(wat niet wegmeemt dat ik tzt eens Echte Lasagna ga maken. Plus alle andere dingen die hier langs zijn gekomen.)

109. Betsy commented on 2010/3/23, 17.59 h:

Ik lees daar tegenstrijdige berichtgeving over gronk over het wel of niet genezen van met name dan diabetes 2, dus of je diabetes van tijdelijke aard is hoop ik voor je maar ik vrees van niet.

110. g2s commented on 2010/3/24, 7.02 h:

bij mijn weten is diabetes permanent.

111. DAve commented on 2010/3/24, 8.50 h:

Dat hoeft niet het geval te zijn als als er 'van buiten af' wordt ge rommelt met je suiker of insulinehuishouding. Dat kan door stress, schimmelinfecties en verkeerd dieet.

Candida schimmels, bijvoorbeeld, kunnen gaan woekeren na eten van beschimmeld eten en anti-biotica kuurtjes. Die schimmels kun je weren door ze niet te voeren. Daarna wordt je suikerbalans weer normaal.

112. Arduenn commented on 2010/3/24, 11.06 h:

Op de fiets deel - Boeboe

Vandaag heb ik zin in een vers kopje Domo-vla.

113. Betsy commented on 2010/3/24, 11.46 h:

http://www.youtube.com/watch?v=qWo5fhkXJPg

Add new comment:

Name:

Site: