The Black Forest

5546. Submitted on 2016/5/24, 9.52 h by Arduenn:

Verkeerssituatie

In de verkeerssituatie op de onderstaande figuur komen, indien de een geen voorrang verleent aan de ander, een auto en een fiets elkaar tegen op de blauwe punt 'X'.

[image]

Onderstaande figuur

Wie moet aan wie voorrang verlenen om de confrontatie te voorkomen? Motiveer uw antwoord.

There are 38 comments to this post (the latest by wrlrd on 2016/6/1, 9.27 h).

1. de schoonmaakploeg commented on 2016/5/24, 13.44 h:

Ik wijs u in dat verband op artikel 18, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

"Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan."

In casu gaat de fietser voor. De auto heeft weliswaar voorrang op bestuurders die de rotonde oprijden, maar niet op doorgaand verkeer.

2. Arduenn commented on 2016/5/24, 15.18 h:

Heeft de auto ook voorang op fietsers die de rotonde op komen? Ze maken per slot van rekening niet gebruik van dezelfde rijstrook op die rotonde.

Ik werd vanmorgen in een vergelijkbare verkeerssituatie heel luid beclaxxonneerd, begesticuleerd en vanachter geluiddicht voorruitglas verbaal de les gelezen door een autobestuurder die er een interpretatie (in zijn voordeel) van bovenstaande verkeerswet op nahield.

Ik krijg sowieso vaker de indruk dat Audi-bestuurders er een ruimere interpretatie van de verkeerswet op nahouden dan de gewone burger, maar ik wil mijzelf niet schuldig maken aan generalisatie.

3. Jasper commented on 2016/5/24, 19.21 h:

Audi bestuurders zijn de grootste aso's op de weg. Worden die wagens overigens standaard geleverd zonder knipperlichten?

Dat terzijde: een rotonde wordt als een rechte weg behandeld. Een fietser op een rechte weg mag ook niet van de sokken (banden) worden gereden door een afslaand motorvoertuig, ook al rijdt de fietser op een geheel los van de weg zijnd fietspad. De fietser én de automobiliest zijn op dezelfde weg en de auto dient dus voorrang te verlenen aan rechtdoorgaand verkeer, te weten voornoemde fietser.

Ik kom dagelijks over een dergelijke rotonde en veel achterlijke autorijders denken dat ze er voorrang hebben op fietsers. Zelfs als ze de rotonde op willen en dus over het fietspad moeten. Auto's die diep in de remmen duiken met vel getoeter is dagelijks kost.

Op dergelijk volk dient ter plekke actieve euthanasie toegepast te worden.

4. Paul commented on 2016/5/24, 19.50 h:

Ik heb niks tegen Audirijders, hoor. Sommige van mijn beste kennissen kennen een Audirijder.

Maar ik vind wel:

Alle Audirijders moeten terug naar eigen land!!1!##

5. Arduenn commented on 2016/5/25, 8.22 h:

[image]

Alle Audirijders terug naar het land waar de meerderheid van de inwoners net zo'n huidskleur heeft!

Ik ben ineens aardig in de stemming.

6. wrlrd commented on 2016/5/25, 9.49 h:

Ik heb een audi (serieus) en mijn eerste gedachte was dat de fietser plat moest, maar nu begrijp ik dat het door de auto komt en niet door mij...gelukkig.. :-)

7. Lezer commented on 2016/5/25, 10.04 h:

Ik heb me geweldig vermaakt met deze discussie. Hoe cru @Jasper tenslotte zijn eis ook stelde.

Maar rotondes...het zijn vaak spanningsverhogende elementen in het verkeer.

8. Arduenn commented on 2016/5/25, 10.49 h:

Ik wilde even tussentijds tot een slotsom komen en met belerend vingertje wijzen op een leefbare oplossing waarbij jullie allemaal eerst beginnen bij julliezelf voor een betere wereld, zijnde 1. dat de fietser bij het naderen der haaientanden ongezien snelheid vermindert en zich met slakkenghangetje de op rotonde begeeft teneinde de takken-Audiorijders meer tijd te geven om de risico's aangaande de gegeven situatie te assessen (behalve wrlrd want die ken ik en risico's assessen is een van zijn dingen), 2. dat alle Audirijders niet naar de letter maar naar de geest van Artikel 18 handelen, en niet standrechtelijk, zoals Jasper pleitte, maar met zachte hand op Vlieland gedropt worden met vervolgens een kruisraket van vliegbasis Woensdrecht erop.

9. dxtr commented on 2016/5/25, 12.13 h:

Nog zo'n lastige voor onze medeweggebruikers:Never mind, wat ik wil werkt niet.

10. wrlrd commented on 2016/5/25, 12.39 h:

Mijn Audi heeft één of andere sensor in de bumper die spontaan ingrijpt als ik een object te snel nader en dan hard remt. Vervolgens flitst het rood op het dashboard met de woorden ingreep. Dan krijg ik altijd flashbacks van mijn rij-examen. Heel irritant, maar voorkomt platrijden van fietsers, dus toch knap van Audi. Niet dat ik het ooit nodig heb want ik assess inderdaad altijd heel goed... :-)

Echt irritant is als je staat te wachten en fietsers rijden te dicht langs je auto waardoor je parkeersensor afgaat. Dan word ik bijna agressief....

Overigens ben ik als fietser nog veel asocialer....whuahuahua

11. Arduenn commented on 2016/5/25, 14.02 h:

Fietsen met kinderzitjes voor èn achter, met stropopjes met fietshelmpjes erop en dan extra-asociaal overal gehaast voorwippen gaat het helemaal worden deze zomer.

12. de schoonmaakploeg commented on 2016/5/25, 14.09 h:

Trouwens, over dat Eigen Land waar de Audibezitter naartoe moet worden gerefouleerd: daar weet men hoe een nieuwe auto moet worden afgehaald.

Im Rahmen der Neuwagenabholung sind Sie einen Tag lang unser Gast

13. Arduenn commented on 2016/5/25, 14.31 h:

Und dazu bekommen Sie auch einem authentischen Audibanane.

14. wrlrd commented on 2016/5/25, 14.47 h:

Te koop aangeboden:

Audi, izgst (lichte schade voorzijde door stomme fietsers).

Teab!

15. Jasper commented on 2016/5/25, 17.21 h:

De rotonde hiero op de Korreweg is een klassiek voorbeeld van een probleemrotonde. Vooropgesteld dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft, negeren de meeste fietsers dit en jakkeren gelijk de rotonde op. Goed afgericht volk rijdt vervolgens netjes in de net-iets-anders-gekleurde buitenring rond tot de door hun gewenste afslag. Sommigen geven dat zelfs aan door met links aan te geven op de rotonde te blijven en pas rechts aan te geven als ze gaan afslaan. Extra duidelijk voor automobilisten.

Die willen namelijk nog wel eens de fietsers die een afslag verderop pas af willen slaan van de sokken rijden. En dan toeteren omdat ze vinden dat zij voorrang hebben.

Maar er zijn ook fietsers tussen die gewoon recht over de rotonde sjezen en zich niets van het verkeer (inclusief medewielrijders) aantrekken en darmee niet alleen hunzelf maar ook de rest van de verkeersdeelnemers in gevaar brengen. Deze mensen komen bij de andere zijde aan en willen dan net als voornoemde automobilisten ook nog wel eens boos worden op fietsers die hen "afsnijden".

Dit soort mensen moet ook erg dood. (en niet op Vlieland maar op die nieuwe in aanmaak zijnde Marker Wadden. Het Noorden heeft al genoeg ellende te verwerken. Bovendien is het naar de Marker Wadden (domme naam) ook minder ver vliegen voor zo'n kruisraketje.)

PS. de luchtfoto is overigens flink verouderd want tegenwoordig staat er een "prachtig" beeld op die rotonde.

16. wrlrd commented on 2016/5/25, 17.36 h:

Heel bijzonder beeld..

Heeft het nog een betekenis voor de wijk?

17. wrlrd commented on 2016/5/25, 17.38 h:

Ik en rotondes...Klik.

18. Arduenn commented on 2016/5/25, 19.03 h:

"Vooropgesteld dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft, negeren de meeste fietsers dit en jakkeren gelijk de rotonde op."

Maar daar zit 'm wel de kneep. Fietsers kunnen vaak gelijk de rotonde op, omdat ze op een fietsstrook blijven en de auto's op de auto-strook en elkaar tijdens het jakkeren dus niet in de weg rijden. Dat gebeurt pas een seconde later, als de auto moet afslaan (en dus voorrang moet geven).

19. Arduenn commented on 2016/5/25, 19.36 h:

Als fietser vraag ik mij ook wel eens af of automobilisten zich daadwerkelijk boos maken om onderstaande situatie, want ik zie ze vaak aarzelen, ook al geef ik zo lang mogelijk richting aan.

[image]

Onderstaande situatie

20. Jasper commented on 2016/5/25, 22.57 h:

qua laatste plaatje: ik ben mij daar ook van doordrongen als ik een rotonde op rij met de fiets. Ik steek daarom altijd mijn arm wat meer naar voren uit, zo in een hoek van 45º. Dat zien ze wel.

oogcontact is ook belangrijk. Dat doen Audirijders nooit. (behalve wrlrd natuurlijk)

Dat beeld is van Mette Bus (als in: hoe kom je naar de stad? Mette Bus). Zij staat bekend om zwaargebilde vrouwenbeelden.

21. Arduenn commented on 2016/5/26, 6.23 h:

[image]

22. wrlrd commented on 2016/5/26, 9.15 h:

[image]

23. Jasper commented on 2016/5/26, 9.47 h:

[image]

Nope

24. Arduenn commented on 2016/5/26, 12.10 h:

"Ik steek daarom altijd mijn arm wat meer naar voren uit, zo in een hoek van 45º."

Maar wil dat, geheel in de geest van de kwantum-mechanica, zeggen dat er 50% kans bestaat dat je rechtdoor gaat en 50% kans dat je afslaat? De Audibestuurder kan per slot van rekening een natuurkundige zijn, al denk ik dat die eerder, naargelang de universitaire rang, in een roestige Fiat Cinquecento, danwel in een Tesla Model S zit.

25. Dave commented on 2016/5/26, 22.28 h:

Ik ook, zo'n 40-45 graden naar voren.

26. ikiro commented on 2016/5/28, 20.58 h:

Bij mijn weten heeft in de getekende situatie de fietser voorrang te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg, in dit geval de auto. Op de plaats van het blauwe kruis gaat de fietser voor, want kijk je een voetganger of fietser in het oor, dan gaat deze voor. Mochten beide elkaar toch treffen op het blauwe kruis, dan heeft m.i. de fietser al verzaakt en moet deze niet raar opkijken als de autobestuurder lichtelijk geirriteerd is. Maar omdat het om de veiligheid van beide gaat zal de autobestuurder de fietser voor laten gaan.

Overigens fietst men in het land Audi op het trottoir in dergelijke verkeerssituaties.

Ik zal trouwens dit Strava segment als hazardous flaggen zodat de kans wat kleiner wordt dat dit vaker voorkomt.

Verder lol enzo.

27. Jasper commented on 2016/5/28, 22.07 h:

@Ikiro: De auto en de fietser bevinden zich op de rotonde zoals op het eerste plaatje beiden op dezelfde weg.

Een rotonde is 'een rechte voorrangsweg', volgens de verkeersregels. Dit betekent dat als de fietser rechtdoor wil en de auto afslaat, de fietser sowieso voorgaat. Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat altijd voor.

[image]

Pas als het fietspad buiten het voorrangsgebied ligt, dus ook los van de rotonde, dan moet je als fietser vaak voorrang verlenen aan de auto:

[image]

Dan staan er dus ook haaietanden bij de kruising van het fietspad en de autoweg.

maar doe vooral waar je zin in hebt als je fietst, zo zijn wij nederlanders immers groot geworden. bij een ongeluk is de automobilist toch altijd de lul.

28. Ikiro commented on 2016/5/29, 1.27 h:

Ja, maar dat zeg ik toch?

Overigens vind ik haaientanden zonder voorrangsborden een lacune in de verkeersregels, althans toen ik mijn theorie deed.

Bikesnobnyc heeft aan dit soort situaties al een decennium een onderhoudend blog en tweetal boeken besteed. Met ondermeer de introductie van de term bike salmoning, oftewel fietsers op een fietsstrook tegen de richting in. Wellicht dat de boswachter een bikesnobmecc spin-off kan starten? Of niet. Dat fietsen is per slot van rekening toch maar een alledaags gebeuren.

29. Jasper commented on 2016/5/29, 13.04 h:

Je hebt fietsers en MAMIL's. Fietsers zijn vaak nog wel genegen coulant te zijn tegen andere verkeersdeelnemers. MAMIL's (Middle Aged Men In Lycra) denken de heer en meester te zijn op het fietspad en 's Heeren wegen. In 'peloton' komen de spandex buikjes aangedenderd en gaan er van uit dat je aan de kant gaat, bellen is er niet bij. Vaak wel een snauw of een straal sportsnot. Ik heb een hekel aan die toerdefransje spelende mannetjes.

Qua verkeersregels zijn er maar weinig plekken die kraakhelder de situatie aangeven. Altijd zijn er wel borden die

elkaar tegenspreken of de boel onduidelijk maken. Vooral die gele borden zijn geweldig daarin.

[image]

[image]

30. Arduenn commented on 2016/5/29, 13.10 h:

MAMILs? Is dat net zoiets als Zentai?

31. Jasper commented on 2016/5/29, 15.04 h:

MAMIL

*huivert een beetje*

32. Kittekat commented on 2016/5/29, 15.42 h:

In Amsterdam heeft iedereen voorrang.

33. Arduenn commented on 2016/5/29, 17.33 h:

Zentai

*schone onderbroek aantrekt*

34. Jasper commented on 2016/5/29, 19.35 h:

@Kittekat: Behalve Zwarte Piet.

/Problemen-binnen-de-Ring

35. wrlrd commented on 2016/5/30, 14.51 h:

Ik kwam dit plaatje tegen. Grappig.....not

Ben best wel blij met mijn audi. Hij kan heel snel optrekken en gaat best wel hard. De knipperlichten doen het ook. Vandaag geprobeerd! Hij toetert ook mooi.

36. Jasper commented on 2016/5/30, 15.03 h:

De rooie audi's gaan het hardst.

37. Arduenn commented on 2016/5/30, 16.43 h:

De gemiddelde Audi-rijder ziet er eerder zó uit:

[image]

Afgelopen zaterdag waren bij alle BMW's trouwens de richtingaanwijzers stuk.

38. wrlrd commented on 2016/6/1, 9.27 h:

[image]

Precies, BMW rijders zijn het probleem.

Add new comment:

Name:

Site: