8412. Submitted on 2026/6/18, 7.18 h by :
De Zwarte Bosweersverwachtingen voor de komende dagen
Half tot zwaar bewolkt met buien en hier en daar een hittegolfje met zonder 's nachts geen verkoeling.
![[image]](http://arduenn.com/img/supermegahittegolf.jpg)
Half tot zwaar bewolkt met buien en hier en daar een hittegolfje met zonder 's nachts geen verkoeling.
![[image]](http://arduenn.com/img/supermegahittegolf.jpg)
De temperatuur voor volgende week dinsdag is reeds bijgesteld naar zevenendertig graden op de schaal van Richter.
![[image]](http://i.imgur.com/x2mdnQs.png)
Ik heb zelf ook een goed boek hier:
"It was a bright cold day in April, and the clocks were striking thirteen."
“Graden op de schaal van Richter” is een leuk grapje dat ik van je ga jatten, want voor aardbevingen is die ook al een aantal decennia nvt meer. (Men meet moment magnitude).
Wappie modus: ”Hoe kan dat nou? Waren ze verslaafd aan de vaccins? Als er een dode viel, dan was het geen griep, want griep is maar een covidje.”
Zaterdag oostenwind, lichte kans op zware oliebuien.
@Arduenn: Ik had het boek van Machiavelli bij toen ik gister bij een vriend was. Hij vertelde me de historische achtergrond van het boek, wat het lezen verder motiveerde.
Ik leerde gisteren dat Willem de Zwijger maar liefst vier pinsentitels had. En nog wat graventitels en baronnentitels.
Vroeger was een kleine onweersbui na een hete dag normaal, maar dan was het wel even gedaan met de hitte. Gisteren was het gigantisch, en bleef het toch warm.
Hoera. Het wordt zondag weer kouder.
![[image]](http://i.imgur.com/tIa40aX.png)
37 graden, dat is lichaamstemperatuur. De laatste keer dat het zo heet was had ik er genoeg van en werd ik geboren.
Moraal van het verhaal; Ga niet naar buiten. Het is alleen maar huilen daar. Ga niet naar het licht aan het einde van de tunnel. Voorkom een bloedbad en blijf binnen.
Het is een fijne, doch wat lastige dag voor het ontwikkelen. Veel mensen sturen hun rolletjes naar een ontwikkelingsland, maar ik doe dat liever zelf, zonder ontwikkelingshulp. Wel lastig is dat de chemie bij dit weer gekoeld moet worden. 8ml Rodinal, 400ml kraanwater en 2 ijsblokjes.
Bij 20 graden kost ontwikkelen van mijn film 11 minuten, en bij 22 nog maar 7.7 minuten. Dus dat betekent dat ik een beetje op gevoel moet voelen hoe warm de tank wordt, en op basis daarvan moet inschatten hoe lang ik nog doorga met ontwikkelen.
Afijn, lang verhaal kort: Het is klaar, en het 8 minuten bleek prima. De film zal vandaag snel drogen.
Krijg je bij hogere temperaturen/hogere diffusiesnelheid ook ietwat wazigere details? Of is dat niet significant?
Grotere klontjes. Ik weet niet of de zilverkristallen door de gelatine gaan verplaatsen; ik denk het niet.
Ontwikkelen is stochastisch. Een kristal dat een paar fotonen op de juiste plek heeft gekregen, zal in zijn geheel zwart worden onder invloed van de ontwikkelaar. Kristalgrootte, aantal fotonen, temperatuur van de ontwikkelaar, tijdsduur, bepalen allemaal de kans dat een kristal in zijn geheel zwart wordt. Er zijn eigenlijk geen grijstinten, alleen dichtheid.
Je kunt nog veroorzaken dat kristallen die dicht bij elkaar liggen elkaar aan gaan raken, en zo randjes veroorzaken. Acutance heet dat, en dingen als blond haar raken ervan doortekend. Dat komt scherper over, maar kost eigenlijk ook resolutie.
Aha. Dat verklaart waarom hogere ASA's grofkorreliger zijn, qua grofstoffelijke trillingen.
1. Dave commented on 2026/6/19, 7.34 h:
Gelukkig heb ik nu een goed boek. Waarvoor dank! Ik ga er eens goed in duiken!